Stress is eigenlijk een volkomen normale reactie van het lijf; iets “triggert” je en je komt in actie. Je probeert een boek te lezen maar de buurman gaat net in de muur boren. Je solliciteert je suf en ontvangt weer een afwijzing. Je realiseert je op ’t werk ineens dat je had beloofd eerder thuis te zijn voor de voetbalwedstrijd van je kind…., je handelt snel je gesprek af en rent naar je auto….

Wanneer wordt stress een probleem?

Je persoonlijkheid, geschiedenis, overtuigingen en omgevingsfactoren spelen hierin een belangrijke rol; “Zijn er mensen die je steunen? Hoe perfectionistisch ben je? Hoe groot is de werkdruk op je werk?”. Eén factor is echter voor iedereen van belang, namelijk de kwaliteit en kwantiteit in je herstelmomenten. Om je lijf de gelegenheid te geven te herstellen van prikkels en stress, is rust, slaap en ontspanning nodig. In deze momenten krijgt je lijf de kans om van de actieve stand naar de ruststand te gaan. Je hartslag en bloeddruk zakt weer, stresshormonen verminderen er is minder belasting op spieren en organen. Hierdoor kan je lijf zich weer richten op andere belangrijke functies zoals je spijsvertering, afweersysteem en herstel van spieren.

Als je te weinig goede oplaadmomenten hebt en je lichaam te weinig kans krijgt zich te herstellen dan wordt de stress schadelijk en ontstaan chronische stressklachten. Je kunt dan slaapproblemen krijgen, serieuze lichamelijke kwalen en/of emotioneel minder stabiel. De klachten kunnen uiteindelijk leiden tot een fikse Burn-out!

Hyper of juist doodmoe?

Sommige mensen voelen zich uitgeblust en doodmoe, anderen gaan juist in een overactieve stand, ze reageren op alles en kunnen niet meer stoppen met denken/doen. In beide gevallen is het allereerst zaak je lijf gelegenheid geven te herstellen. Inzicht in je activiteiten kan je hierbij helpen; welke activiteiten zijn voor mij stress verhogend en welke activiteiten helpen mij ontspannen? (Wanneer ben ik eigenlijk te moe om iets te doen en zou ik beter kunnen gaan slapen). Goed om ook de activiteiten die in eerste instantie ontspannend lijken tegen t licht te houden. Zo zijn de vele “schermactiviteiten” lang niet zo ontspannend voor je lijf en geest als je denkt en kan “een avondje stappen” het herstel van je lijf behoorlijk tegenwerken! Ook bij chronische stress geldt dat voorkomen beter is dan genezen, dus is het ook bij de wat lichtere klachten goed om je gedrag aan te passen en beter voor jezelf te zorgen.

Ieder mens is uniek

Omdat iedereen anders is, is het goed daar in het proces naar herstel gebruik van te maken. Daarom zoek ik tijdens de coaching gericht naar jouw valkuilen en belemmerende overtuigingen, maar (vooral) ook naar jouw hulpbronnen, waarden en helpende overtuigingen. Zodat je leert om te gaan met stress en balans op een manier die helemaal past bij jou als persoon en de dingen die voor jou belangrijk zijn.